left group حیا!
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.



left group حیا!
نوشته شده در دو شنبه 8 مهر 1394
بازدید : 717
نویسنده : حسن عباسی

مد شده است که افراد در فضای های اجتماعی مختلف مانند همکاری ، دانشجویی و ...  برای خود گروه هایی در شبکه های اجتماعی درست می کنند مثلا گروه همکاران در فلان سازمان یا گروه ورودی های 92 فلان دانشگاه ؛ اخیرا در یکی از این گروه ها که برای ورودی های یک دانشگاه بود وارد شدم دختر و پسرهایی عضو آن بودند  که حدود سنی آنها بین 19 تا 25 سال بود. در این گروه به جای مباحث تخصصی مرتبط با سنخیت گروه یا حتی مطالب آموزنده  و اطلاعات عمومی آنچه حاکم بود نه صحبت های دوستانه و خودمانی بلکه فضایی جنسی و زننده بود آنهم نه تنها اشاراتی غیر مستقیم یا جک هایی از این جنس بلکه خیلی مستقیم و حتی در غالب عکس و فیلم! رفتاری که اعضای گروه بدون هیچ ملاحظه ای بدان مراودت داشتند و از حضور جنس مخالف احساس معذب بودن و حیا هم نمی کردند چه بسا با خصوصی ترین مسائل جنسیت مخالف خود نیز شوخی می کردند.

 

درحریم های جدید که در آن شوخی ها و تیکه کلام های جنسی جریان دارد دل پاک سیخی چند است! دلی اگر پاک هم باشد در این تعاملات بی قید و شرط کدر خواهد شد چرا که بی حیایی عفت و پاکدامنی را با خود می برد.

 

فضای این گروه تلگرامی فضایی است که این روزها غیر از فضای مجازی در فضای حقیقی نیز به چشم می آید قشری از دختر و پسرها بی حجاب شده اند، نه حجاب پوششی بلکه این حجاب رفتاری آنها است که دیگر حدش از ساپورت و مانتوی بدون دکمه گذشته است رفتار این قشر کاملا عریان در اجتماع ظاهر میشود .
تا چندی پیش دغدغه عده ای حضور بدون حجاب خانم ها در شبکه های اجتماعی بود اینکه عکس پروفایل خود را عکسی بدون پوشش می گذاشتند و این خود موضوعی برای تحقیقات اجتماعی، روانشناسی و ارتباطاتی بود اما این موضوع در نیل جامعه به سمت بد پوششی گسترده تر شده است امروز فضای حقیقی و مجازی ما علاوه بر این مورد با بد حجابی های رفتاری و کلامی روبرو است  که خود نیز می تواند قابل تحقیق و بررسی باشد.
حیا موضوعی مهمتر  و پیشقراول حجاب است عده ای از حجاب با عطر خوش حیا تعبیر می کنند در واقع "میوه حیا پاکدمنی است" نبود حجاب و پوشش کامل در بسیاری از افراد یک نقص ظاهری و نشات گرفته ازنگرش یا اطلاعات نادرست می باشد که می توان آنرا با فرهنگ سازی اصلاح نمود و آسیب آن به قدر بی حیایی در جامعه نخواهد بود چرا که در پس همان حجاب ناقص حیا و عفتی بازدارنده وجود دارد اما وقتی حیا در رفتار و کلام نباشد حتی کامل ترین حجاب هم مصونیت نخواهد آورد.
نگرانی از مسئله حجاب و آسیب دیدن آن در هجمه رسانه ها و مدهای غیر صحیح و حیا زدا امری لازم است اما آنچه مهم تر از این مسئله است نگرانی از آلودن شدن دامن حیا در رفتارهای کلامی و فردی افراد به ویژه جوانان و نوجوانان است. جوانان امروز در معرض بدحجابی های توام با بی حیایی قرار گرفته اند.
این شرایط در جامعه ای شکل گرفته است که محیط های تعامل زنان و مردان باهم نیز بیشتر شده است تعاملی که می تواند با حفظ حریم ها بالنده باشد اما پیش از این، حریم ها هستند که در حال شکستن میان افراد هستند. افراد در روابط خود قیدها رامی شکنند و فضا را میان خود خصوصی می کنند تا جایی همکارها یا همکلاسی ها بدون در نظر گرفتن جنسیت خود همدیگر را دوست می پندارند.

 

پدر و مادر ها و مدارس وقتی در آموزش مسائل جنسی حیا می ورزند و کوتاهی می کنند، وقتی حریم خصوصی را با فرزندان خود می بندند و در نشستن و همفکری در مسائل و مشکلات خصوصی فرزندانشان حیا می کنند!

 

در بسیاری از این فضاها تا دیروز بهانه "دلت پاک باشد" بود یعنی جنس های مخالف در تعامل با یکدیگر با اینکه برخی از حریم ها چون حجاب و شوخی را می شکستند ولی خط قرمزهایی را هم رعایت می کردند اما درحریم های جدید که در آن شوخی ها و تیکه کلام های جنسی جریان دارد دل پاک سیخی چند است! دلی اگر پاک هم باشد در این تعاملات بی قید و شرط کدر خواهد شد چرا که بی حیایی عفت و پاکدامنی را با خود می برد.
با اینکه باز هم پای ماهواره و شبکه های آن در میان است اما مسلما این بی حیایی های رفتاری ما است که در رشد خانه های مجردی،خیانت ها، تجاوزها و بسیاری از ناهنجاری های دیگر جامعه رد پایش دیده می شود. سبب عفت، حیا است،  هر مقدار حیا بالا برود، سطح عفت و پاکدامنی هم بالا می رود اما گویا قشری از جامعه ما سیکل معکوس این قاعده را طی می کنند.
قاعده این روزهای ما این است که من حریم خودم را نگه نمی دارم و به خود احترام نمی گذارم، شما هم حریم من را نگه ندارید و به من احترام نگذارید؛ دختر و پسرهایی که بی هیچ ملاحظه ای در مسائل خصوصی هم وارد می شوند چگونه انتظار خواهند داشت از آسیب های این فضا و هوس دل های مریض مصون بمانند.
حیا اما تنها در مسائل جنسی امروز ما نقض نمی شود حیا در تعامل و احترام نسبت به بزرگترها نیز شکسته شده است .بی حیایی ها در رفتار و کلام ،دامن خود جوانان را خواهد گرفت باید فکری به حال این حریم ها کرد حریم هایی که فقط ناهنجاری ها و بزه ها محصول آن نخواهد بود بلکه پتانسیل و سازندگی های محیط های اجتماعی چون دانشگاه و جوانان را منحرف خواهد کرد.
از ابزارهای شکسته شدن حیا در جامعه  فقط شبکه های ماهواره ای و فضاهای مجازی نیستند بلکه داشتن حیای نادرست در بسیاری از آموزش های ما و تعاملات پدر و مادر ها با فرزندان خود می باشد. پدر و مادر ها و مدارس وقتی در آموزش مسائل جنسی حیا می ورزند و کوتاهی می کنند، وقتی حریم خصوصی را با فرزندان خود می بندند و در نشستن و همفکری در مسائل و مشکلات خصوصی فرزندانشان حیا می کنند! این فضا را کس دیگری که  نباید، پر خواهد کرد.
باید بیش از حجاب، حیا را در یابیم چرا که پاکدامنی امروز جامعه، آینده ی موفق و سرشار از تلاش و ایمان را به دنبال خواهد داشت.



:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



مطالب مرتبط با این پست
.
لطفا روی خون شهدا پا بگذارید!!!!!
شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد
شهادت غریبانه ی امام مسموم،جواد مظلوم(ع)برشماتسلیت باد.
دوستان التماس دعا
معلم !
مرد مقدس.
× مرد پلید ×
شوالیه
تا حـــــــالا خــــــــــدا رو ســــرچ کردی ؟؟!!
خدایــــــــــــــا
تربیت
بخش حدیث :
بانوی خوبم!
گاهی
وقتی در باز است...

آیت الله جوادی آملی در مقاله حجاب،حق الله است یا حق الناس؛نوشته اند:
هنوز با این گرانـــــے ها
حتما بخونید مطمئنم برایتان جالب خواهد بود!
حرف تا عمل
اشتباه !
حرام نیست؛ ولی...
برگرد...
میلاد مبارک حضرت فاطمه زهرا (س)
مردم چه میگویند؟!
خویش را گم کرده ام
مراقبت از عشق مهمتر از عاشقی است!
داستان کوتاه : تلاافی مرد از زنش
هرگز فکر نکنید
همیشه به خاطر داشته باشید:
همیشه بخند
وقتی
یک لحظه تفکر!

تولد انسان
عــادت کـردیـم
درد و دلهای خدا
راز هاآآآآ
ارزش...
درس زندگی!!!
آن سوی معنای واژه ها
عذرخواهی یک دقیقه‌ای
یک بازیگر
خوش شانسی
مهم نیست چه سنی داری
شرمنده ی نگاه تو
امام خامنه ای
دقت کرده اید آیا :
روایط دوستی به کجا ختم میشود؟!
با احساسم بازی نکن



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: