با هم در مقابل مشکلات زندگی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.



با هم در مقابل مشکلات زندگی
نوشته شده در دو شنبه 3 آبان 1394
بازدید : 907
نویسنده : حسن عباسی

برای طرح مساله نخست باید آن را شناسایی و تعریف كنید. وقتی  بین چیزی كه انتظار می‌رود و چیزی كه واقعا تجربه می‌شود فاصله و شكاف باشد مساله به وجود آمده است. شما و همسرتان می‌توانید اول به موضوع اشاره و سپس دیگری را متوجه آن كنید. به این فكر كنید كه چه كسی متاثر از آن است و برای چه كسی دردسر می‌آفریند. روشن ساختن مالكیت مساله فایده ویژه دارد. مثلا ممكن است مشكل به من مربوط باشد و شامل شما نشود، اما من مایلم كه شما با من در این مورد تبادل‌نظر كنید.

 

سپس قرار بگذارید كه مساله را حل و فصل كنید. انعقاد قرار داد به معنی وارسی كردن اشتیاق و آمادگی برای رفع یك مشكل خاص قبل از پرداختن به مساله است. جلب توافق همسرتان قبل از هر چیز نشان دهنده احترام به یكدیگر و پیشگیری از ناكامی و نیز اتلاف وقت و انرژی است. هر چه زندگی شما پیچیده‌تر و زودگذرتر باشد، توافق با همسرتان ضروری‌تر است. برای گفتگو در این مورد محل خصوصی و خلوتی را انتخاب كنید. از تلفن، تلویزیون و هر وسیله‌ای كه موجب حواس‌پرتی شماست، فاصله بگیرید. زمان مناسبی را برای این كار انتخاب كنید. تلاش برای پیش بردن اجباری بحث و گفتگو در زمان نامناسب یا طرح مشكل در فرصت ناكافی، جز این‌كه موجب تنش و اختلاف بیشتر شود، ثمری ندارد.

 

با عصبانیت و تندخویی بایكدیگر رفتار نكنید و سعی كنید رفتارتان محبت آمیز و سخنانتان همراه با مهربانی و خوش رویی باشد و سعی نكنید دلیل تراشی كنید

 

 

شما باید یاد بگیرید كه صادق و منطقی، صریح و گویا مخالفت‌ها و ناراحتی های خود را بیان كنید، هرآن چه شمارا ناراحت و عصبانی كرده است را در كمال آرامش و متانت برایش بیان كنید، خواسته ها و توقعات خود را دقیق و جز به جز برایش شرح دهید. در مقابل به گونه ای انعطاف پذیر باشید و انتقادپذیرانه برخورد كنید تا او هم بتواند به راحتی مشكلات و خواسته هایش را بیان كند. درشناخت یكدیگر كوشا  باشید و به همدیگر در این زمینه كمك كنید. برای این كار هر روز یا هر دو روز یك بار یك جلسه نیم ساعته گفتگو بگذارید و هریك از شما 15 دقیقه در مورد احساسات مثبت یا منفی كه بر اثر رفتارهای دیگری در شما بروز كرده حرف بزنید. به حرف‌های هم احترام بگذارید، فحش و ناسزا ندهید و از گفتن كلمات ناشایست بپرهیزید. با عصبانیت و تندخویی بایكدیگر رفتار نكنید و سعی كنید رفتارتان محبت آمیز و سخنانتان همراه با مهربانی و خوش رویی باشد و سعی نكنید دلیل تراشی كنید.

تمرین مهارت‌های حل مساله و گفتگوی معطوف به نتیجه عینی و موثر نیز باید در دستور كار قرار گیرد. قدم به قدم از مرگ عاطفی خود فاصله بگیرید. مهم‌ترین قدم، پذیرش واقعیت وجود اشكال در زندگی‌تان است.

 

سعی كنید با صحبت و گفتگوی منطقی و عاقلانه،  مشكل را كاملا بفهمید و راجع به آن به تفاهم و نقطه مشتركی برسید تا هر دو احساس رضایت كنید. با كمی انعطاف و ازخود گذشتگی دوطرفه می توان بر سر اختلافات عمیق به توافق رسید.

 

ازدواج

 

آن‌گاه خواسته‌هایتان را بشناسید این مرحله به خواسته‌های ( بودن، عمل كردن، داشتن) حول و حوش مشكل می‌پردازد. همچنین شما ممكن است چیز‌هایی به ذهنتان برسد كه دلتان نمی‌خواهد، اما با مشكل مرتبط هستند. مطمئن شوید كه تمام خواسته‌هایتان را در نظر گرفته‌اید. وقتی آنها را شناسایی كردید، مشخص كنید كه چه چیزی شما را وادار می‌كند كه طبق میل خود رفتار كنید.

 

بعد از آن به شیوه توافقی رفتار كنید و گزینه‌ها یا راه‌حل‌های احتمالی را در نظر بگیرید.

 

در این مرحله  بر اساس درك گسترده‌ای كه از مشكل دارید و خواسته‌های مشترك بین شما و همسرتان، هر كاری را كه می‌توانید برای حل مشكل یا حداقل جلو بردن آن انجام دهید، از ذهنتان بگذرانید.

 

بدترین و بهترین چیز‌هایی كه می‌تواند با هر اقدامی اتفاق بیفتد در نظر آورید و گزینه‌هایی كه عملی و امكان‌پذیرتر از بقیه هستند را مطرح كنید. بعد از آن می‌توانید اقدام كنید، اما پیش از آن  طرح خود را محك زده و نتیجه را ارزیابی كنید. پس از این‌كه طرح اقدام خود را انتخاب كردید، آن را محك بزنید. لحظه‌ای درنگ كنید و خودتان را در حال انجام اقدامات بعدی تجسم نمایید. اگر هر یك از شما رفتارش را تا آخر پیگیری كرد، خود را موثر و كارآمد می‌بیند.

 

با این حال، اگر یكی از شما نمی‌توانید طرح اقدام را اجرا كند، ببینید چه چیزی مانع این كار است. آیا «فكر می‌كنید» یا «احساس می‌كنید» كه چیزی مانع این اقدام است یا واقعا «نمی‌خواهید انجام بدهید»؟

 

اگر شما برای طرح و حل مشكل جدید وقت و انرژی ندارید، قرار داد ببندید كه بعدا راجع به مشكل جدید بحث و گفتگو كنید.

 

با گذشت زمان شما فرصت پیدا می‌كنید كه وارد عمل شوید. آن‌گاه می‌توانید طرح خود را ارزیابی كنید و ببینید كه چرا اقدام شما موثر است یا موثر نیست.

 

اگر اقدام شما موثر باشد، تا حدودی احساس مثبت پیدا می‌كنید. اگر نتیجه خوشایند بوده، جشن بگیرید. به خاطر سهم همسرتان در حل مشكل، با اطمینان كامل، به او بازخورد مثبت بدهید

 

اگر اقدامتان موثر نباشد، ممكن است دامنه‌ای از احساسات منفی نظیر ناامیدی، ناكامی یا آشفتگی را تجربه كنید. وقتی نتیجه رضایت‌بخش نیست با طرح اقدام دیگری كار را شروع كنید؛ به اقداماتی كه موثر نیستند، ادامه ندهید.

 

 

 

 فرآوری: نسرین صفری



:: موضوعات مرتبط: جوانان , تفکر و اندیشه , حجاب و عفاف , زندگی مشترک , ,



مطالب مرتبط با این پست
.
لطفا روی خون شهدا پا بگذارید!!!!!
شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد
شهادت غریبانه ی امام مسموم،جواد مظلوم(ع)برشماتسلیت باد.
دوستان التماس دعا
معلم !
مرد مقدس.
× مرد پلید ×
شوالیه
تا حـــــــالا خــــــــــدا رو ســــرچ کردی ؟؟!!
خدایــــــــــــــا
تربیت
بخش حدیث :
بانوی خوبم!
گاهی
وقتی در باز است...

آیت الله جوادی آملی در مقاله حجاب،حق الله است یا حق الناس؛نوشته اند:
هنوز با این گرانـــــے ها
حتما بخونید مطمئنم برایتان جالب خواهد بود!
حرف تا عمل
اشتباه !
حرام نیست؛ ولی...
برگرد...
میلاد مبارک حضرت فاطمه زهرا (س)
مردم چه میگویند؟!
خویش را گم کرده ام
مراقبت از عشق مهمتر از عاشقی است!
داستان کوتاه : تلاافی مرد از زنش
هرگز فکر نکنید
همیشه به خاطر داشته باشید:
همیشه بخند
وقتی
یک لحظه تفکر!

تولد انسان
عــادت کـردیـم
درد و دلهای خدا
راز هاآآآآ
ارزش...
درس زندگی!!!
آن سوی معنای واژه ها
عذرخواهی یک دقیقه‌ای
یک بازیگر
خوش شانسی
مهم نیست چه سنی داری
شرمنده ی نگاه تو
امام خامنه ای
دقت کرده اید آیا :
روایط دوستی به کجا ختم میشود؟!
با احساسم بازی نکن



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: